game zone

Tuesday, December 05, 2006

למה גיל ההתבגרות הוא 13?

במסורת היהודית, בר מצווה הוא טקס התבגרות שנערך לנער שהגיע לגיל שלוש עשרה.
לפי האמור במסכת אבות, גיל שלוש עשרה הופך את הילד (הנער) מגדר 'קטן' לבוגר האחראי למעשיו ומחויב בכל מצוות התורה. החל מגיל זה ניתן לצרף את הילד למניין.
טקס בר המצווה נחלק לשניים:
טקס הנחת תפילין המתקיים באמצע השבוע.
עלייה לתורה הנערכת בשבת.
בקהילות רבות נהוג לקיים רק את החלק השני של הטקס, אך ישנן קהילות לא מעטות המקיימות את שני החלקים. בקהילות בודדות נהוג לקיים רק את החלק הראשון של הטקס.
החלק הראשון של הטקס כולל הנחת תפילין, והוא נעשה באמצע השבוע, לעיתים ביום הולדתו השלושה עשר של הנער, ולעיתים ביום שני או ביום חמישי הסמוכים ליום זה. במסגרת טקס זה מניח הנער לראשונה את התפילין. אם הטקס נערך ביום שני או ביום חמישי, שבהם קוראים בתורה, הנער עולה לתורה, ולפעמים אף קורא בתורה את ה'עלייה' שלו או את כל הקריאה. לא בכל העדות נוהגים לעשות טקס ביום הראשון שבו מניח הנער תפילין, ויש אף הנוהגים שהנער מתחיל להניחם כחודש או חודשיים לפני הגיעו לגיל שלוש עשרה, ללא טקס מיוחד.
החלק השני של הטקס נערך בשבת. במסגרתו הנער עולה לתורה, וקורא את הקטע אליו הוא עלה. יש שנוהגים שהוא קורא גם את שאר הקריאה בתורה. בקהילות האשכנזים ובחלק קטן מקהילות הספרדים (יהודי מרוקו ועיראק למשל) נהוג שהנער עולה לקריאת המפטיר וההפטרה. ברם ברוב קהילות הספרדים לא נהוג מנהג זה. האב וקרובי משפחה נוספים עולים אף הם לתורה. ברוב הקהילות נהוג שהאב מברך ברכה מיוחדת, "ברוך שפטרני מעונשו של זה" ובכך מעביר את האחריות למעשיו של הבן לעצמו. בהרבה קהילות נהוג שלאחר שסיים הנער את הקריאה בתורה זורקים עליו סוכריות, בעיקר מעזרת הנשים.
אצל יהודי תימן לא היה נהוג בחו"ל לערוך טקס בר מצווה כלל. היו נוהגים שהנער יניח תפילין החל מגיל תשע, ולכל המאוחר בגיל אחת עשרה. החל מגיל שלוש עשרה הוא צורף למניין, אך לא נערך שום טקס משמעותי. בארץ ישראל קבלו יהודי תימן את מנהג שאר עדות ישראל וגם הם נוהגים לחגוג את טקס בר המצווה.

[עריכה] בת מצווה
בת מצווה- חלק במסורת היהודית, חל על נערה שהגיעה לגיל שתים עשרה ויום אחד ומיום זה היא מחוייבת בכל מצוות התורה שבהן חייבות נשים. במהלך הדורות האחרונים החלו לחגוג גם את בת המצווה. בזרמים הליבראליים - הזרם הרפורמים, הקונסרבטיבים וזרמים אחרים - נהוג שגם הבנות עולות לתורה וקוראות את המפטיר וההפטרה.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home